• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Löneutmätning när ?

Dennis

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
10 April 2017
Meddelanden
169
Mottagna reaktioner
54
Poäng
177
Halloj ! En fråga som troligen avhandlats många gånger här men ofta mynnar trådarna ut i så mkt annat så tyckte de va knepigt att hitta nåt konkret så ja testar ställa den själv :)

Efter mkt pusslande funkade de inte för mig längre så ja har valt att släppa allt , dock gjort misstaget att försöka fortsätta pussla trots att saker redan hunnit gå till inkasso, borde givetvis bara släppt allt och sparat löner .

Då till frågan , hur snabbt tror ni en eventuell löneutmätning startar ?
Min status är att jag har flera ärenden som landat hos inkasso , några lån har inte gått vidare dit än . Men nu har ja alltså slutat betala på allt , även inkasso (förfallodatum på de flesta var slutet på april ) inkasson brukar ju va snabba till kf sen ?

ungefär hur lång tid kan jag räkna med innan löneutmätning hinner dra igång ? Hade behöver spara ett par månader iaf :/
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Frodda

Medlem
Poäng: 46
Blev medlem
6 April 2024
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
16
Poäng
46
Lägger till en fråga på denna tråd:
Kan man spara pengar innan löneutmätning utan att KFM tar och utmäter sparade tillgångar när löneutmätning påbörjats? (Alt skuldsanering)
 

Bananen

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
2 Augusti 2022
Meddelanden
147
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Lägger till en fråga på denna tråd:
Kan man spara pengar innan löneutmätning utan att KFM tar och utmäter sparade tillgångar när löneutmätning påbörjats? (Alt skuld
Om frågan gäller att kunna gömma undan pengar som du inte vill ska utmätas av KFM så är svaret nej, om du har en skuld att betala så kommer de sannolikt att ryka från ditt konto. Kan även ske under pågående löneutmätning.

Under pågående skuldsanering så sker det inte, då kan du spara pengar på ditt konto.
 

Yanko

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
21 December 2018
Meddelanden
227
Mottagna reaktioner
152
Poäng
337
Kanske inte är svar på din fråga men jag släppte allt i oktober, fick min första delgivning från kfm i januari och väntar på att löneutmätningen ska börja. Hoppas på att få behålla aprillönen
 

En av er

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
951
Mottagna reaktioner
299
Poäng
457
Om frågan gäller att kunna gömma undan pengar som du inte vill ska utmätas av KFM så är svaret nej, om du har en skuld att betala så kommer de sannolikt att ryka från ditt konto. Kan även ske under pågående löneutmätning.

Under pågående skuldsanering så sker det inte, då kan du spara pengar på ditt konto.
Det är långt till skuld att betala, ja, du kan spara minst 3 löner, gäller att ta ut pengar eller överföra till någon du litar på.
 

Bananen

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
2 Augusti 2022
Meddelanden
147
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Det är långt till skuld att betala, ja, du kan spara minst 3 löner, gäller att ta ut pengar eller överföra till någon du litar på.
Jag tolkade det som att frågan var om man får behålla pengarna på sitt konto man sparat innan eller under löneutmätning.
Självklart kan dom inte ta pengar som inte syns någonstans, om man nu gömt dom i madrassen eller hos en vän ^^
 

nowayback

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
60
Mottagna reaktioner
40
Poäng
147
Jag släppte allt i Oktober 2022, sedan trillade in ena föreläggande efter det andra, och till slut meddelades löneutmätningen i Juli'23 som satt i gång per nästkommande utbetalning i augusti.
 

Dennis

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
10 April 2017
Meddelanden
169
Mottagna reaktioner
54
Poäng
177
Hej!
Tack för svar , verkar ju som de tar ganska lång tid . Borde jag alltså kunna räkna med 3 månader ungefär ? , lär få första föreläggande nästa vecka räknar jag med .

Läst i lite andra trådar och där lät de som de gick ganska snabbt med processen betalningsföreläggande -> skuld att betala - > utmätning .

har en privat skuld som jag ska be personen skicka in också men vill tajma de rätt.
 

Dennis

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
10 April 2017
Meddelanden
169
Mottagna reaktioner
54
Poäng
177
Hej igen !
känner mig fortfarande lite snurrig kring detta . nedan står på KF hemsida ,
Infon med 4 månader, Är det den tiden man kan räkna med innan löneutmätning drar igång ? Eller är det jag som inte är med riktigt på vad allt betyder :p
Jag räknar med att få en drös med delgivningar nu i veckan .


Från att vi tar emot din ansökan tills vi skickar ut handlingar för delgivning​

4–8Vardagar
Denna vecka börjar vi arbeta med ärenden som kom in den 25 mars–2 april
Betalningsföreläggande och vanlig handräckning |Senast uppdaterad: 9 april 2024

Från att vi skickar brev med information om kravet (att någon ska betala), tills vi fattar ett beslut (utslag)​

4Månader
 

Dennis

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
10 April 2017
Meddelanden
169
Mottagna reaktioner
54
Poäng
177
Ingen som har koll på ovan tider om det är något man kan gå efter , eller har de inte med saken att göra ? :)
Förstår att de varierar men försöker göra en plan framåt som är så nära de går att komma . De avgör mkt för mig om jag kan spara 1 2 eller 3 löner . Som sagt inte fått något från kf ännu men räknar med denna vecka eller nästa .
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp